Holiday Season

21 november 2009 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hallo mensen! Over een week ben ik alweer een maand in San Francisco, de tijd vliegt voorbij. Ik ben al helemaal ingeburgerd, de toeristen vragen mij voortaan de weg en welk huis ook alweer in Full House is gebruikt. Komende donderdag is het in de VS Thanksgiving. Dat betekent kalkoen eten en American Football kijken. Ik ben uitgenodigd bij een student uit het lab voor een diner met haar huisgenoten, dat wordt dus erg gezellig met genoeg eten, wijn en bier om de dag door te komen. Thanksgiving betekent ook meteen de start van het Holiday Season. De vrijdag na Thanksgiving staat hier bekend als Black Friday, in eerste instantie vernoemd naar het feit dat het erg druk is op de weg maar nu vooral bekend omdat veel zaken voor het eerst in het jaar uit de rode cijfers en in de zwarte cijfers kunnen komen. De kerstverkoop begint dan ook op die dag en als ik de verhalen moet geloven is er vorig jaar zelfs iemand vertrapt in de menigte toen er uitverkoop bij de Wallmart was. Vorig weekend ben ik naar de Golden Gate Bridge geweest. Ik heb de foto's al op de site gezet en bekijk vooral de telefoons die om de zoveel meter hangen voor het geval je spontaan suicidale neigingen krijgt. Gelukkig hebben ze de delen van de brug die boven land hangen afgezet met hekken zodat je daar in ieder geval niet kunt springen. Wat je boven het water doet is je eigen probleem, ze denken hier vooral praktisch. Op de brug heb je echt een fantastisch uitzicht over de baai en als je de andere kant op kijkt een uitzicht over de Stille Oceaan. De brug is iets meer dan twee kilometer lang, je kan dan ook makkelijk naar de andere kant lopen. Op de weg terug kwam ik langs The Palace of Fine Arts. Dit bouwsel is overgebleven van de expositie ten ere van de voltooiing van het Panama Kanaal in 1915. Ik heb het gevoel dat het nu alleen nog maar gebruikt wordt als filmdecor en trouwlokatie getuige de twee filmploegen en de zes (!) bruidsparen die op hun 'unieke' moment stonden te wachten. Op een paar minuten lopen vanaf mijn kamer ligt Fillmore Street, deze straat staat bekend om zijn vele jazz en bluestenten. De straat is echter vooral bekend van het wereldberoemde Fillmore Auditorium. In deze tent, die is opgericht door de manager van The Grateful Dead, trad in de jaren '60 alles op wat rock en beroemd was. Van Pink Floyd en The Who tot Jimi Hendrix en Cream, het begint erop te lijken dat ik te laat in San Francisco ben aangekomen.. Vandaag ben ik trouwens naar downtown San Francisco geweest. Het staat daar vol met wolkenkrabbers en het is daar duidelijk minder authentiek dan in de rest van de stad. Dit is trouwens het enige gedeelte van de stad waar de beroemde cable cars rijden, in de rest van de stad hebben ze gewoon bussen, trams en de metro. Er zijn nog drie lijnen die met cable cars rijden en je vindt er dan ook vooral toeristen en op een zonnige zaterdag in november misschien een enkele verdwaalde Nederlander. Het werk op UCSF gaat inmiddels ook als een speer, al willen de gekweekte kankercellijnen niet iedere dag meewerken aan de geplande vernietiging van hun soortgenoten. Mijn begeleider Philippe heeft beloofd dat hij naakt de straat af skateboard als we in Nature publiceren dus de uitdaging is er zeker. De straat waar ons gebouw aan staat is trouwens echt steil dus ik wens hem daar ook veel succes mee. Doordeweeks ben ik vooral bezig met de stage op UCSF, behalve op donderdagavond :). In het weekend ga ik dingen bekijken in de stad en van het weer genieten hier. Je kan hier op zaterdag trouwens ook prima stappen, je wordt wel vaak gevraagd naar je legitimatie want je moet hier wel 21 zijn om te mogen drinken. In februari gaan we trouwens met ons lab en met een ander lab twee dagen skien bij Lake Tahoe. Ook al heb ik nog nooit geskied, ik ga me vast prima vermaken. Kan ik ook meteen profiteren van de zware verzekering die hier vereist is als visumhouder. Voor de rest, ik zal proberen om meer te schrijven hier want ik hoor her en der dat men niet al te veel hoort van mij. Ook heb ik mensen blijkbaar de indruk gegeven dat het alleen maar gezellig en leuk is in San Francisco, en dat klopt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er hier doordeweeks niet gewoon hard gewerkt wordt op de universiteit. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Het openbaar vervoer kan hier dramatisch zijn. Er is hier geen dienstregeling, je staat soms een half uur te wachten en dan komen er drie bussen achter elkaar. Maar dat begint inmiddels ook al te wennen. Ik zal nog wel laten weten hoe Thanksgiving was, maar ik denk goed. Tot de volgende keer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marli:
    22 november 2009
    Hey schatje,
    je kent dat boekje over San Francisco en alles wat er op internet over staat geschreven helemaal uit je kop volgens mij. De gemiddelde toerist is ieder geval bij jou aan het goede adres voor SF-feitjes ;). Maar weer n leuk stukje hoor! Spreek je straks. Mis je! Kus
  2. Marion:
    22 november 2009
    Hoi Robert,

Leuk en gezellig om je verhalen over SF te lezen en dat het je er goed bevalt. Tja en die temperatuur dat is het, heerlijk zo'n 24 graden in november.

Inderdaad een leuke en gezellige stad SF.

Geniet van thanksgiving volgende week en ik volg je verhalen verder.

Groetjes Marion & Conny
  3. joanne:
    23 november 2009
    Hee Robert, goh wat weet je me weer goed jaloers te maken! ben trouwens ook ontzettend benieuwd naar hoe thanksgiving gaat. Het is de VS echt een heel gedoe, hoop dat het je wel bevalt! En al die SF feitjes zijn uiteraard ook leuk voor de thuisblijvers. Maar het is bijna alsof je een eigen wikipedia pagina over SF gaat beginnen ;):P en we weten allemaal hoe betrouwbaar wiki is he! veel plezier nog in ieder geval!
    spreek je later. Joanne
  4. Frank en Wilma:
    24 november 2009
    Hey Robert,

Fijn te lezen dat je helemaal thuis voelt daar in de USA. Het skiën zal wel een hele kunst zijn voor iemand die nooit op de lange latten heeft gestaan maar met de après ski zal jij geen problemen hebben ( hahaha).
    Met de Heikneuters gaat het in de competitie minder sinds jij weg bent hebben ze niet meer gewonnen. Dus als jij nog goede spelers uit Amerika kan meebrengen zal het misschien nog wat worden.
    Veel plezier met je 1e Amerikaanse feestdag en hopen weer gauw wat te lezen van je.

Groetjes vanuit het waterige Nederland Frank en Wilma